Home > Ganduri si idei despre bucatarie > E greu ca un ospatar sa stie sa ia comanda unui client?

E greu ca un ospatar sa stie sa ia comanda unui client?

Nu as fi scris acest articol, daca zilele trecute nu as fi trecut printr-o experienta pe care nu o doresc repetata, chiar la mine la restaurant, la “Moara cu Noroc”.

Pe scurt, faptele s-au derulat cam asa:

Vin doi clienti vechi ai Morii intr-o dupa masa, intra pe terasa si incepe urmatorul dialog cu ospatarul:

-Buna. Mai aveti meniul zilei? (acuma, banuiesc ca stiti ca la noi, la Moara, e cam cel mai bun meniu al zilei din oras:))

-Nu.S-a terminat. (era aproape de ora 17.00)

-Si ce ne puteti recomanda?

La intrebarea asta,  ospatarul meu face o figura de om luat ca din oala (ca sa nu zic ca broasca la inundatie) si raspunde:

-Gratare, salate,…

Fratilor, m-am blocat. Asa de tare ca nici n-am putut reactiona.  Bineinteles ca  celor doi le-a trecut si pofta de mancare.

Acuma, eu am pretentia ca totusi cei care lucreaza la Moara au totusi un comportament cat de cat corect fata de clienti, in spiritul sloganului nostru: “Pentru ca mancarea buna ne face prieteni”. Adica incercam sa ne tratam clientii ca pe niste prieteni buni (nu ca pe niste “stapani”, dar aici e alta poveste deja).

Bine, ospatarul respectiv e chiar unul dintre “protejatii” mei, nu de alta, dar e singurul baiat si e si … harnic. Iar in ziua respectiva trecuse printr-o experienta mai neobisnuita, ceea ce probabil l-a facut sa reactioneze …ciudat (adica naspa) fata de clientii repectivi.

Drept pentru care, dupa ce adrenalina mi-a urcat tensiunea la niste cote alarmante (cunoscutii ma stiu cat de impulsiv pot fi uneori – scuze, n-am ce face, asta sunt) si m-am descarcat, am decis sa stau la o discutie cu Delia (nevasta-mea si managerul restaurantlui) pe tema pregatirii personalului.

Bine, cei din domeniu stiu cat de grava e problema lipsei de personal pregatit in alimentatie publica, insa asta n-ar trebui sa fie o scuza.

Pentru ca e o adevarata arta in stiinta unui ospatar de a lua comanda de la un clinet!! Un adevarat proces de vanzare, in  care trebuie sa stii sa folosesti intrebarile pentru a afla preferintele si dorintele clientilor. Asa fel, incat cu zambetul pe buze, sa poti sa-i oferi acelui client ceva special (ca de-aia vine la restaurant), care sa arate bine si sa fie al naibii de gustos. Apoi sa-ti cunosti produsele, adica meniul, sa stii sa povesteti cu bucatarul, astfel incat,  la final, experienta clientului sa fie una exceptionala, iar ” ciubucul” ospatarului unul pe masura!!

Bine, din meniul “Morii” chiar ai de unde alege: incepand cu traditionalele tochituri moldovenesti, pastrav in smantana, rata pe varza rosie, purcelus la cuptor, si alte bunatati adevarate pe care chiar numai la noi le gasesti,  si pana la …. nelipsitii mici (deh!, ca orice terasa care se respecta) sau chiar gratare si salate. Bine, eu cand aud de gratare, ma ia cu vajaituri, dar asta e…

Probabil ca unii dintre voi o sa va ganditi ca am luat-o razna, de incep sa-mi critic propriul personal!! Nu-i deloc asa, pentru ca daca ar trebui sa fac o comparatie intre ai mei si cei de pe la alte locatii, atunci cu siguranta ai mei sunt … the best. Pentru ca mi-e groaza cand intru prin alte parti si vad ospatarul stand la masa (eventual la povesti cu bucatarul), cu tigara in gura, uitandu-se la tine ca si cum l-ai deranja. Ai mei, macar stiu sa zambeasca si sa salute, fratilor!

Insa asta nu ma impiedica sa vad si unde mai trebe’ lucrat, asa fel incat mie sa-mi faca placere sa fiu client la Moara. (mama, …  si ce dificil e asta; numa’ intrebati-i pe ai mei cat is de mofturos!!).

Si mai e ceva: numa’ cine nu munceste, nu greseste!

Noi mai si gresim, insa avem un MARE atuu: nevasta-mea stie sa stea de vorba cu toti clinetii, asa fel incat sa stim ce probleme avem de rezolvat si mai ales clientii -prietenii nostrii de zi cu zi-, sa stie ca noua chiar ne pasa de ei si de parerile lor. (ca de nu ne-ar pasa, ….!!)

Asa ca dragi prieteni ai Morii, care ati trecut macar o data pela noi, va rog tare mult sa-mi spuneti ca va place si mai ales ce credeti ca ar trebui sa mai imbunatatim pe la Moara. Si daca aveti si ceva idei de sortimente noi la meniul zilei, va rog frumos.

Scrieti-ne pe: office@moarasm.ro.

Hai noroc,

La “Moara cu noroc”!

P.S. apropo, probabil ca stiti ca toata vara, la a doua bere servita pe tarasa, primiti alune GRATIS!

  1. June 24, 2012 at 10:39 am

    Mai rar gasesti asemenea patroni. Da intradevar conteaza foarte mult sa stie clientul ca are un cuvant de spus, ca parerea lui conteaza.

  2. July 13, 2012 at 10:05 am

    Habr nu am unde se afla acest restaurant, nu ai nici cea mai vaga idee cum arata.. nu cunosc niic un detaliu insa mi-a fost deajuns sa citesc articol si sa imi dau seama ca mai exista si astfel de patroni, adica oameni care se respecta, isi respecta afacerea, il respecta pe cei din jur ! Ma impresionat modul in care ati descris activitatea, relatia cu angajati si tot ceea ce tine de acest restaurant ! Sunt sigura ca va merge foarte bine afacerea, ca na .. cu un astfel de patron nu are cum sa mearga!Apreciez felul in care va respectat si tratati angajati, conteaza foarte mult relatia dintre patron si angajat, armonia, prietenia, echilibrul sunt esentiale in orice mediu!!! Felicitari si tot respectul pentru ceea ce faceti🙂 Bafta in afacerea dumneavoastra!

  3. March 7, 2013 at 10:06 am

    exact. nu prea se gasesc asa patroni

  4. Andrei
    June 28, 2013 at 6:52 pm

    Din greseli omul invata!

  5. Anastasia
    December 12, 2013 at 6:16 am

    Multumesc pentru descriere…am invatat si eu ceva.Ar fi mult mai bine daca am scrie mai multi impresii…fiind in interior nu vezi lucrurile tocmai bine.

  6. December 30, 2014 at 3:11 am

    esti super tare Relu! dar cu adrenalina tre’ sa ai grija… vrem sa te regasim la fel energic, dar in sensul bun, asa ca… relax!!

  7. theodor
    March 25, 2015 at 8:08 pm

    buna seara , am intrat pe acest site intamplator cautam un articol “cum sa fi un ospatar mai bun ” , am citit articolul dumneavoastra si am ramas putin masca in ce fel tratati personalul felicitari ptr asta chiar meritati mult mai mult , nu sunteti k alti patroni de pun ospatarii sa ii debaraseze servetelele murdare de mucoasa nazala dupa masa si faza mai dura este k m-am dus sa iau o tava sa le arunc la cos si dansul le-a aruncat pe jos ma pus sa le iau cu mana😐 .. nu mi se pare normal asa ceva ce este de facut in cazul acesta ?

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

